Hip hoppens rejse ind i Danmark begyndte i starten af 1980’erne, hvor elementer som breakdance og electric boogie fandt vej fra USA til de danske gader. I foråret 1984 oplevede landet en “breakdancedille”, hvor unge samledes på ikoniske steder som Storkespringvandet i København for at fremvise deres imponerende færdigheder. De karakteristiske outfits – skibriller, Kangol-hatte, hvide handsker og Adidas-træningsdragter – blev ikke kun en praktisk uniform, men også et symbol på tilhørsforholdet til den spirende hiphopkultur.
I takt med, at kulturen bredte sig, blev Thomas P. Hejles ungdomshus ved Nørreport et samlingspunkt for breakdancere og andre hiphopentusiaster. Her blev der hver fredag afholdt “battles”, hvor dansere konkurrerede om at imponere hinanden med deres nyeste og mest kreative moves. Denne intense konkurrenceånd drev danserne til konstant at udvikle deres teknikker og integrere nye elementer i deres stil.
På musikscenen begyndte danske hiphopgrupper at dukke op i slutningen af 1980’erne og starten af 1990’erne. Pionerer som MC Einar og Rockers By Choice satte standarden ved at rappe på dansk og opnå bred anerkendelse. Mens MC Einar tilførte humor og skæve fortællinger, repræsenterede Rockers By Choice en mere seriøs og tung stil, hvilket demonstrerede bredden i den danske hiphopscene på det tidspunkt.
I løbet af 1990’erne tog dansk hiphop yderligere form med grupper som Den Gale Pose. Som Madness 4 Real arbejdede de i Los Angeles som producere for legendariske amerikanske rappere som Eazy-E og Ice Cube. Ved deres tilbagevenden til Danmark bidrog de med banebrydende udgivelser, som albummet “Sådan Er Reglerne” fra 1998, der yderligere styrkede den lokale hiphopscene.
Gennem 1990’erne og 2000’erne fortsatte dansk hiphop med at vokse og udvikle sig. Musik, dans og graffiti blev essentielle dele af denne kultur og har siden cementeret hiphop som en integreret og uundgåelig del af Danmarks kulturelle landskab.